Celem próbnej ewakuacji jest przygotowanie uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły do sprawnego działania oraz szybkiego, bezpiecznego opuszczenia budynku szkoły w razie zagrożenia. W próbnych ewakuacjach, jakie przeprowadzane są obecnie w gminnych placówkach uczestniczą druhowie Ochotniczych Straży Pożarnych. Ich zadaniem jest pomoc oraz koordynacja prowadzonych działań.
Głównym celem próbnych ewakuacji jest wypracowanie bezpiecznych schematów, dzięki którym zarówno uczniowie jak i nauczyciele oraz inni pracownicy szkół będą wiedzieli w jaki sposób powinni się zachować w obliczu prawdziwego zagrożenia. Prowadzone ćwiczenia polegają na ogłoszeniu przez dyrektora placówki alarmu, po którym uczniowie wraz z nauczycielami mają opuścić budynek szkoły i udać się w wyznaczone miejsce zbiórki.
Dzięki temu, jesteśmy w stanie zweryfikować czy wszystkie procedury działają jak należy, czy w placówkach jest wymagane wyposażenie i odpowiednio oznakowane wyjścia oraz ciągi ewakuacyjne.
Prowadzone akcje potwierdzają, że zarówno uczniowie jak i pracownicy szkół doskonale znają obowiązujące procedury, dzięki czemu wiedzą w jaki sposób zachować się w razie realnego zagrożenia by zadbać o bezpieczeństwo swoje oraz innych.